حدیث معرفت حضرت امیرالمؤمنین(ع) به نورانیّت

     قالَ: نَعَم یا سَلمانُ تَصدِیقُ ذلِکَ قَولُهُ تَعالى فِی الکِتابِ العَزِیزِ « وَ استَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاّ عَلَی الخاشِعینَ » (1) فَالصَّبرُ رَسُولُ اللهِ صلّی الله علیه و آله و سلّم وَ الصَّلاةُ إِقامَةُ وَلایَتی، فَمِنها قالَ اللهُ تَعالى: « وَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ » وَ لَم یَقُل: وَ إِنَّهُما لَکَبِیرَةٌ، ِلأَنَّ الوَلایَةَ کَبیرَةٌ حَملُها إِلاّ عَلَی الخاشِعینَ، وَ الخاشِعُونَ هُمُ الشّیعَةُ المُستَبصِرُونَ، وَ ذلِکَ ِلأَنَّ أَهلَ الأَقاویلِ مِنَ المُرجِئَةِ وَ القَدَرِیَّةِ وَ الخَوارِجِ وَ غَیرِهِم مِنَ النّاصِبِیَّةِ یُقِرُّونَ لِمُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم (2) لَیسَ بَینَهُم خِلافٌ وَ هُم مُختَلِفُونَ فی وَلایَتی مُنکِرُونَ لِذلِکَ جاحِدُونَ بِها إِلاَّ القَلِیلُ؛ وَ هُمُ الَّذینَ وَصَفَهُمُ اللهُ فی کِتابِهِ العَزِیزِ فَقالَ: « إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاّ عَلَی الخاشِعینَ » وَ قالَ اللهُ تَعالى فی مَوضِعٍ آخَرَ فی کِتابِهِ العَزِیزِ فی نُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم وَ فی وَلایَتی فَقالَ عَزَّ وَ جَلَّ:

     « وَ بِئرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصرٍ مَشیدٍ » (3) فَالقَصرُ مُحَمَّدٌ صلّی الله علیه و آله و سلّم وَ البِئرُ المُعَطَّلَةُ وَلایَتی عَطَّلُوها وَ جَحَدُوها، وَ مَن لَم یُقِرَّ بِوَلایَتی لَم یَنفَعهُ الإِقرَارُ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم. إِلاّ أَنَّهُما مَقرُونانِ؛ وَ ذلِکَ أَنَّ النَّبیَّ صلّی الله علیه و آله و سلّم نَبیٌّ مُرسَلٌ وَ هُوَ إِمامُ الخَلقِ، وَ عَلیٌّ مِن بَعدِهِ إِمامُ الخَلقِ وَ وَصیُّ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم، کَما قالَ لَهُ النَّبیُّ صلّی الله علیه و آله و سلّم: « أَنتَ مِنّی بِمَنزِلَةِ هارُونَ مِن مُوسی إِلاّ أَنَّهُ لا نَبیَّ بَعدی » وَ أَوَّلُنا مُحَمَّدٌ وَ أَوسَطُنا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنا مُحَمَّدٌ …

     فرمود: آری ای سلمان! اين سخن خدای تعالی در قرآن عزيز تصديق کننده اين حقيقت است که فرمود « و از صبر و نماز ياری و مدد بجوييد و این کار جز برای خاشعان بزرگ و سنگين است» پس “صبر” رسول خدا (ص) و “نماز” بر پا داشتن ولايت من است. بدين خاطر خداوند متعال فرمود: « و هر آينه آن بزرگ و سنگين است » و نفرمود: هر آينه آن دو  بزرگ و سنگين می باشند. زيرا هر آينه ولايت حملش جز بر خاشعان, بزرگ و سنگين است و خاشعان همان شيعيان روشن بين و اهل بصيرت می باشند و آن هر آينه برای اين است که: فرقه های منحرف از قبيل مُرجئه و قدريّه و خوارج و ديگر ناصبيان, همه به حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم اقرار می کنند و در بين آنها اختلافی نيست. در حالی که جز گروهی اندک, همه در مورد ولايت من اختلاف می نمايند و منکر آنند و در برابر آن لجاج می ورزند. و هم آنان کسانی هستند که خداوند در کتاب عزيز خويش ايشان را توصيف نموده, فرموده است: « هر آينه آن جز بر خاشعان سنگين است ». و خدای تعالی در جای ديگری از کتاب عزيز خويش در مورد نبوت حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم و ولايت من می فرمايد:

      « و چه چاه های آب که معطّل ماند و چه قصرهای عالی که بی صاحب گشت ». پس مراد از قصر حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم است و مقصود از چاه آب معطّل, ولايت من است که آن را معطّل گذاشتند و انکار نمودند. و هر کس که به ولايت من اقرار ننمايد؛ اقرار به نبوت حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم به او نفعی نمی رساند. و هر آينه آن دو قرين يکديگرند ( و اين بخاطر آن است که پيامبر, پيامبر مرسل و هم او امام و پيشوای خلق می باشد و پس از او علی علیه السّلام امام و پيشوای خلق و وصی حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم است همچنان که پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به او فرمود: « تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسی می باشی جز آن که پس از من پيامبری نخواهد بود» و نخستين ما محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم و ميانه ما محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم و آخرين ما محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم است).

ادامه دارد…

1.سوره بقره/ آیه 45.

این مطلب هم مفید است  حدیث معرفت حضرت امیرالمومنین علیه السلام (قسمت چهارم)

2.فی نسخه: بمحمّد.

3.سوره حج/ آیه 45.

مطالب مرتبط